måndag 7 januari 2008

Jaktrapport Skönabäck

Det blev spårsnö som töade under dagen.
Vi samlades vid stugan efter en seg slaskresa kl 8.30.
Då kom Hans B och jag lite sent så där stod Björn sen 7.45 och väntade.
Ann kunde inte komma så vi väntade in Bosse W och Kurt N med sin Schweitserstövare.

Medan vi väntade på Bosse och Kurt så matade vi grisarna vid dammen.

Hittade sen ett par harspår under en spårningsrunda.

Trixa släpptes vid Bilverkstan och Kurts Aja i Mossenskogen.
Aja fick upp rådjur vid svinskötarns medan Trixa hackade på hare innan hon fick upp en räv i Ekekullen som gick direkt in i grytet vid Korpaberget.
Aja drev ut mot Högbergsåsen vidare söderut mot Björkeholm och fick sällskap av Byns Silva, en jaktsugen labbe.

Trixa släpptes under tiden under berget vid Svinakull där hon efter idogt slagarbete reste haren ca 100 m söder om Åsen automaten.

Aja kom tillbaka med drevet och kopplades så småningom av Bosse nere på tyskens.
Börje hade anslutit sig och kört med Kurt och Bosse runt i markerna för att få stopp på Aja. Min öronmussla var kass så Börje hämtade en ny till mig vilket gjorde susen. Mycket bussigt!
Trixa fortsatte driva sin hare medan Kurt och Bosse åkte hem.
Vid 16-tiden kom haren från Rullebana till Kryset där Björn och Hans B mötte för sent. Haren gick ur berget mot allén och vidare ut i Allékrysset mot Björkarna. Där hackade Trixa på efter bästa förmåga men fick aldrig någon bättre kontakt. På väg över stora åkern såg jag ett färskt harspår och bakom ryggen på mig smet haren upp i stubben och sprang mot Bilverkstan där Hans B fick 60 snopna meter till en stor brun.

Trixa kopplades 16.50 och vi tog våra sista mackor och åkte hem.
Vägarna hade töat så det gick betydligt lättare att köra.

Såg under dan tre rådjur och stötte två grisar under berget som förmodligen rundade mig och gick ut under berget vid Mårdpasset.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lämnade en del detaljer men i stort
stämmer det väl bra.

Din bloggsida ser bra ut.
Jaktbilder piggar upp tror jag.
Min vackra rådjursbild kommer ju inte till sin rätt om det inte är en bilaga med rätt upplösning.
Nu gör det inte så mycket då en ny infobroschyr
har tre av mina bilder som uppslag i A4. Tar med ett ex vid tillfälle

hr